
Ząbkowska Reguła Liturgicznej Służby Ołtarza
1. Prezes LSO wybierany jest w głosowaniu dwukarteczkowym przez Zarząd.
2. Dwukarteczkowości jest niezbędnym elementem głosowania, gdyż formuła ta pozwala na wybór kandydata środka, co umacnia jedność wspólnoty.
3. Samo głosowanie poprzedza merytoryczna, otwarta i uporządkowana dyskusja dotycząca stanu wspólnoty. Rozważamy w jej trakcie to jakie mankamenty funkcjonowania wspólnoty dostrzegamy i w jakich dziedzinach pragniemy poprawy. Analizujemy problemy i potrzeby wspólnoty oraz to jakie są nasze oczekiwania wobec przyszłego Prezesa i jakiego człowieka chcemy na tym stanowisku. Dyskusja jest swobodna, jest możliwość odnoszenia się do swoich wypowiedzi, ale docelowo trzymamy się tego, aby po kolei każdy wypowiedział się na ten temat. Tak, żeby wybrzmiało zdanie każdego, a nie ostatnia myśl która zostanie rzucona w dyskusji. Każdy z członków Zarządu informuje czy jest czysto techniczna możliwość czasowa aby został wybranym. Nie jest to jednak to samo co chęć czy niechęć do zostania wybranym, o której można osobno poinformować.
4. Głosowanie musi być poprzedzone taką dyskusją.
5. W związku z dyskusją na spotkaniu w trakcie którego jest wybierany Prezes musi być obecny cały Zarząd.
6. Głosowanie odbywa się poprzez zapisanie jednego imienia (z inicjałem nazwiska jeżeli jest to konieczne) na każdej
z dwóch kartek przy czym nie można zapisać dwa razy tej samej osoby.
7. Tylko w przypadku kiedy czasową możliwość zostania wybranym zgłosiły dwie osoby odbywa się głosowanie jednokarteczkowe. Jeżeli możliwość zostania wybranym zgłosiła tylko jedna osoba i nikt nie zmienia zdania co do swojej niemożności. Pomija się głosowanie i Prezesem zostaje jedyna osoba, która taką możliwość zgłasza.
8. Głosy jawnie liczy ksiądz.
9. Z dniem 1 Września kończy się poprzednia, a zaczyna nowa kadencja Prezesa LSO. Wybór Prezesa na następnym rok powinien się odbyć przed początkiem wakacji. Daje to możliwość odpowiedniego przygotowania się do następnego roku formacyjnemu i gwarantuje odbywanie się wyborów co roku niezależnie od zmian księży opiekunów. Daje też zapas czasowy przed 1 Września od kiedy to bez żadnych opóźnień wspólnota może zacząć normalnie się formować.
10. Do pełnienia posługi ceremoniarza podczas liturgii w parafii Miłosierdzia Bożego w Ząbkach konieczne jest uzyskanie zgody księdza Proboszcza i Zarządu LSO. Zgoda powyższych podmiotów konieczna jest także do zapisania się na kurs ceremoniarski organizowany na terenie naszej diecezji.
11. Domyślnie Zarząd spotyka się raz w miesiącu, natomiast w miesiącach bardziej przesyconych wydarzeniami dwa razy w miesiącu. Na początku każdego spotkania, sprawnie analizujemy co udało nam się zrobić, a co z poprzednich postanowień zostało niedokończone. Na końcu każdego spotkania analizujemy co jeszcze zostało do omówienia i kiedy mniej więcej lub bardziej konkretnie chcemy ustalić następne spotkanie.
12. Zarząd dobiera do swojego grona ludzi należących minimum przez 2 lata do Służby Liturgicznej. Wybór poprzedza, analiza i dyskusja w której brane są pod uwagę następujące kryteria:
– zaangażowanie w działania podejmowane przez wspólnotę [obecność + aktywna pomoc]
– obecność na Eucharystii i ważnych wydarzeniach w parafii
– chęć wstąpienia do Zarządu
– co do zasady ukończenie kursu lektorskiego
– możliwości czasowe – niezaangażowanie w zbyt wiele rzeczy
– wiedza i umiejętności [w dziedzinie liturgii, organizacji, kontaktów międzyludzkich, wiedzy religijnej]
– troska o piękno liturgii
– wywiązywanie się z powierzonych mu zadań do końca
– świadectwo życia zgodnego z zasadami Kościoła
– bezproblemowość [nie wywoływanie problemów i konfliktów, przestrzeganie zasad, nieprzeszkadzanie, umiejętność stawiania sobie granic i pewna troska o drugiego człowieka]
13. Dla osób chcących kiedyś dołączyć do Zarządu są one dobrym punktem odniesienia dla osiągnięcia
z Bożą pomocą tego celu.
14. Zaproszenie nowych osób do Zarządu odbywa się większością 2/3 głosów wszystkich jego członków. Jest ono zawsze poprzedzone wyżej wspomnianą analizą i dyskusją. Docelowo od wszystkich członków Zarządu wymagany jest kurs lektorski, ale wymóg ten można uchylić w przypadku jednomyślności głosów.
15. Maksymalna liczba członków Zarządu może wynosić 6 osób.
16. Choć zasadniczo unika się zmieniania Reguły to w przypadku absolutnej konieczności takiego działania stosuje się opisaną niżej procedurę. Zmian w Regule dokonuje się na spotkaniach Zarządu większością 2/3 głosów wszystkich jego członków. Głosowanie poprzedza dyskusja na początku nad tym czy zmiana jest potrzebna. Potem nad tym jaką zmianę wprowadzić.
17. Interpretacja Reguły przysługuje Zarządowi jako całości.
